mandag 28. mars 2011

Fem Kategorier

Fem Kategorier: Vann


Vann er alltid spennende å ta bilde av. Om det er havet man tar bilde av eller vannstrålene fra dussj-hodet spiller ingen rolle, vann oppfører seg forskjellig og like spennende i hvert enkelt bilde man tar. Noe som også er spennende med vann er ikke bare bevegelse men også refleksjoner og speilinger. Ofte om man har noe i vannet som for eksempel olje eller en annen væske vill vannet oppføre seg anderledes. Klassisk eksempel på dette er når man tar bilde av vannet i havet. Vannet som befinner seg i havet eller andre plasser hvor det ikke er rensket, inneholder forskjellig, noe som nettopp gjør vannet så levende. I disse bildene nedover har jeg tatt bilder av vann på forskjellige områder, og selv om disse bildene både hadde passet inn under kategoriene vann og refleksjoner så valgte jeg å plassere dem som vann kategorien for å understreke hvor spennende vann, i de forskjellige formene og situasjonene man finner det i, kan være.



























Fem Kategorier: Blomster 



Blomster bildene ble utrolig vellykket begge to. De er begge uredigerte. Jeg synes både komposisjonen og fargene fungerte veldig bra. Å ta bilder handler ikke bare om å holde et kamera og knipse, men nettopp det å skape et bilde. Når man tar bilder gjelder de samme reglene som når man for eksempel maler et bilde. Plasseringen av de forskjellige objektene, fargevalget og vinkel er like viktige som hvor kvaliteten på kameraet. Det som er kunsten er å kunne se for seg vhordan bilde blir og hvordan man vil ha det før man knipser. Det første bildet er en blomst jeg plukket på vei hjem, og er den første blomsten jeg har sett ute i år. Det andre bilde er et utsnitt av en bukett med tulipaner. Det begynner å bli vår og ikke vinst nærmer det seg påskeferie.















Fem Kategorier: Komposisjon



Som nevnt ovenfor er komposisjon en av de viktigste faktorene når man tar et bilde. Hvor man plasserer et objekt og hvordan. Eller hvordan man holder kameraet iforhold til objektet. 



















Fem Kategorier: Refleksjoner




Refleksjoner finner man over alt. Når man holder en spiseskje under middagen kan man se refleksjoner i skjeen. Når man kikker seg i speilet ser speilbildet sitt, dette er også refleksjoner. Refleksjoner finner man over alt og det kan være veldig spennende å ta bilder av refleksjoner. 












Fem Kategorier: Beste Bilde




Jeg har valgt dette bilde som mitt beste bilde. Jeg synes ideen var bra samtidig humoristisk på sett og vis. Objektet i bildet er en figur som jeg har hjemme i stuen, og det skal forestille en mann som spiller saksofon.  På grunn av de valgene jeg har tatt med tanke på komposisjon og lys virker det som om figuren er levende og under en konsert. Rundt figuren kan man se et snev av gult lys som skulle forestille scenelys som man ofte finner på en scene under konsert. 













1 kommentar:

  1. Likte veldig godt biletet av tulipanane. Veldig fine fargar og komposisjon!
    :)

    SvarSlett