tirsdag 22. mars 2011

Portrett

Et portrett blir ofte identifisert som et ansiktsbilde. Et bilde hvor ansiktet er hoved tema, hvor enten selve ansiktet er satt i fokus eller ansiktsuttrykket. De fleste kjenner til Leonardo Da Vinci´s renesansse portrett, Mona Lisa. Gjennom kunsthistorien har portett utviklet seg frem og tilbake i utformingsstil og material bruk. I noen perioder har det vært populært å tegne portrett mindre realistiske og flate mens i andre perioder har det vært et større fokus på å fremstille portrettet mest mulig naturalistisk. Hovedsaklig så har portett vært en like viktig del av anatomi-kunst utviklingen som det kroppens anatomi har vært. Det som er det spennende med portretter i tillegg til selve anatomien er uttrykk og bevegelsen i selve ansiktet. Et portrett trenger nødvendigvis ikke å være et bilde av et ansikt men kan også være et bilde som symboliserer personligheten til personen, og noen ganger finner vi portrett som er utformet med et abstrakt trekk. Ordet portrett kan man finne i forskjellige sammenhenger som for eksempel i litteraturen, det å gjenspeile personers særpreg og unike trekk. 

Tilbake til portett som et avbilde av et ansikt. Læringsoppdraget vårt var å ta bilder av hverandre og leke med komposisjon, lys og vinkler i forhold til bildet. 






Dette bildet fungerer slik at hun kikker mot lyset, som fremhever øynene hennes. Dette bildet ble kraftfullt og dynamisk i både komposisjon og uttrykk. Fargevalgene jeg har tatt har vært bevisst om å fremheve enkelt områdene hvor jeg ville fokuset skulle ligge. Blant annet i øyne, kinnbein, hår og klesplagg. Jeg ble spesielt fornøyd med hvordan fargekontrastene gurgerer så godt sammen. 




Et enkelt portrett bilde hvor det er mye lys som kommer inn fra høyre side. Tatt i fugleperspektiv med et varmt ansiktsuttrrykk og fokus på de blå øynene. 





Dette bildet ble jeg mest fornøyd med. Hvor øyne er i fokus, modellen har et hardt og kaldt ansiktsuttrykk samtidig som det er bevegelse i uttrykket. Øyenbryn og øyne jobber sammen og utrykker et snev av skeptisisme i uttrykket. Igjen har jeg latt lyset komme fra høyre, og i dette bilde har det en todelt effekt, hvor det gjenspeiler både den mørke og den lyse persomligheten ved modellen. 




I dette bildet er fokuset på ansiktsuttrykket samtidig komposisjon. Modellen virker skeptisk, samtidig litt nølende og prøver å unngå kameraet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar